Şi-n online ca şi-n offline aşa că lăsaţi vrăjeala.

Ăsta e un post off-blog.

Am auzit mai nou că există şi tweeturi plătite, abia când mă obişnuisem cu post-urile plătite. Care sunt din ce în ce mai multe. În curând bloggerii nu vor mai spune ce vor ei, ci doar ce sunt plătiţi să spună. Vor merge în locuri unde sunt plătiţi să meargă, vor folosi aparate pentru care sunt plătiţi să le folosească, vor mânca ceea ce sunt plătiţi să mănânce. În curând nici nu vor mai avea timp să îşi cheltuiască banii pe care i-au câştigat pentru că se vor uita în câştigarea lor şi-atât.

Cum rămâne cu subiectivismul cu care se laudau online-iştii? Cum rămâne cu ideea că blogul e un jurnal online unde scrii TU ce crezi TU. Cum rămâne cu diferenţa dintre online şi presa scrisă unde vezi domne, fiecare scrie aşa cum i se spune? Şi joacă aşa cum i se cântă? Nu se întâmplă aşa şi în online? “Îmi aleg ce post plătit să scriu şi ce nu!” mi se va spune. Pe naiba. 🙂

Şi criticăm numai acolo unde nu doare. Aud că lucrurile au fost groaznice la ştiu eu ce eveniment blogăresc, dar citesc numai de bine. De ce? Pentru că e organizat de nu ştiu cine. Şi nu ştiu ce campanie e primită bine, pe când alta nu, pentru că cea de’a doua nu cunoştea pe cine trebuie. Şi tot aşa. Şi se crează bisericuţe mai ceva ca între elevii de liceu din filmele americane. Măcar offline-ul n-are aroganţa de a susţine că nu-i adevărat.

Şi e la modă acum să promovezi conceptul de nişă (pe care de altfel, îl susţin, dar dintr-un cu totul alt motiv şi la un cu totul alt nivel) către care sunt încurajaţi să meargă ăştia mici ce încearcă şi ei să răzbească în online şi o mai calcă strâmb, şi se mai iau de câte unul sau mai ştiu eu ce mai fac. Dar să-ţi alegi o nişă nu mai e suficient şi nici la fel de simplu. Există site-uri de muzică, există site-uri specializate pe gen de muzică, există site-uri de trupă. Ar trebui să existe şi site-uri pentru fiecare melodie-n parte? Există, pe acelaşi principiu, site-uri de filme, de genuri de filme, de film, de actori; culinare, de mâncare cu specific şamd. Ar trebui să reinventăm cu toţii altă formă de roată. Pentru că dacă îţi faci blog de muzică înseamnă că încerci să ajungi ca cineva, dacă îţi faci blog de mâncare înseamnă că te iei după altcineva, dacă scrii despre ceva cu siguranţă au mai scris vreo 3 înaintea ta şi atunci se fac calcule la milisecundă să vadă care a scris primu’. Ca pozele la finish, doar că de data asta concurenţii nu sunt unul lângă altul şi nu se pot vedea întorcând capul.

Şi-aşa sărim pe săracii care mai greşesc câte-un titlu în ziar de parcă greşeala lor a făcut să ne pice în cap cerul. Nu susţin greşelile, şi sunt de acord că trebuie verificat de 1 milion de ori, eu însămi fiind critică cu cei ce tipăresc greşit un flyer în 2000 de exemplare, dar parcă nici chiar să aruncăm cu noroi. Că a greşi e omeneşte. Mai ales că e ca şi când ăia cu emisiuni înregistrate râd de bâlbele celor ce transmit în direct. În online, e de ajuns să dai “edit” şi “update” şi ai rezolvat problema. În offline nu, aşa că nu mai fiţi atât de aspri. Ca să nu mai zic că oameni talentaţi şi oameni mai puţin talentaţi sunt peste tot. De ce să sufere toţi pentru greşeala unuia?

Şi se fac atâtea analize: cine scrie mai mult, cine scrie mai lung, cine primeşte mai multe comentarii, cine dă mai multe comentarii, cine primeşte reply-uri, RT-uri, trackback-uri şi mai ştiu eu ce bazaconii de care nici n-am auzit. Încetaţi o dată cu toate nebuniile astea. Lăsaţi statisticienii să le facă şi voi vedeţi-vă de scris. De scris bine.

Tot scriind am mai uitat din lucrurile pe care vroiam să le scriu. Oricum le ştim cu toţii, şi cu siguranţă le mai găsiţi scrise pe la cineva. Poate mai bine şi în mai multe exemplare. Poate pentru fiecare nişă-n parte.

N-am mai citit bloguri de mult. Nu mai am răbdare. Toată lumea e preocupată doar să fie prima, sau doar să fii scris şi el despre cutare lucru de care a scris toată lumea. Eventual ca să apară enumerat pe o listă. Mă apuc din nou de citit reviste. Măcar astea nu îmi strică ochii la fel de repede.

Şi voi începe să scriu despre castraveţii muraţi. Nu cred să existe vreun blog care să trateze doar acest subiect. Şi cum tema mea împrumută ceva din culoarea lor mi se pare potrivit. Îi rog pe împătimiţii de castraveţi muraţi să dea un semn şi să mi se alăture.

Mulţumesc.

15 Comments »

  1. Imi plac castravetii murati 🙂

  2. Misto postul! Si f adevarat…dar stii ca fiecare doarme asa cum isi asterne iar in online cearceafurile se mototolesc mult mai repede decat in off…si parca uiti cum ai vrut sa le asterni la inceput. Da’ las’ ca-i patul destul de mare pentru toti! Noi sa fim sanatosi/sanatoase! 🙂

    Spor la castraveciorit…dar grabeste-te ca acum sare vreunu si ocupa nisa inaintea ta! :))

  3. treicuvinteaiurea said

    De acord, Ioana!:) Si lasa, ca daca apare vreunu-n nisa mea, am dovada ca eu am fost prima!:))

  4. sorin said

    Si-n posturile platite exista subiectivism. Eu am refuzat campanii care nu-si aveau locul la mine sau nu aveam ce sa scriu de bine.

    Un lucru o faci gresit ca toti ceilalti, generalizezi. Cand o sa invatam sa nu mai generalizam, o sa avem o Romanie frumoasa si prospera.

    Totul pleaca de la generalizare, efectul de turma, invidie, egoism. Cand o sa scapam de toate…atunci va fi bine:)

  5. treicuvinteaiurea said

    Sorin, am prevazut deja ce tocmai mi-ai spus tu. Apare in post. Si am “aproape generalizat” pentru ca nu am dat nume. Tocmai pt ca nu dau in nimeni, tocmai pt ca nu am scris din invidie, sau egoism sau ca sa supar pe vreunul ca sa ajung eu mare si tare. Si nu imi spune tu ca primesti bani si scrii de rau. Ori atunci ala nu mai e subiectivismul tau. Ca daca iti placea pizza aia atat de mult scriai din’ainte sa te plateasca sa scrii. Si nu ma refer la toti ce scriu, si nu zic sa nu existe posturi platite. Sa existe, ca toata lumea trebuie sa manance. Dar cu limita. Si mai ales nu cu aroganta si pretentii.

    Si pot sa enumar un milion de lucruri care sa transforme Romania intr’una mai prospera. Hai sa nu fim idealisti ca nu doar asta ne e problema. De fapt, nici nu stiu daca e problema doar a noastra, a romanilor.

  6. sorin said

    Tu scapi din vedere un elemente, respectul parerilor. Fiecare e liber sa scrie ce vrea si cum pofteste si sa faca campanie cui doreste.

    Ca lauda sau nu un produs, ca e subiectiv sau obiectiv ramane la alegerea lui. Ca scrie din propria placere sau la comanda, la fel. Tu trebuie sa-i respecti parerea pentru ca si tu vrei sa fii respectata. Ca te-ai simtit mintita, atunci nu mai tine cont de parerile acelei persoane sau cauta informatii din mai multe locuri, mai multe pareri. Eu niciodata nu cred doar o parere.

    Eu daca zic ca x produs este “aur” pe Pamant, e parerea mea si mi-o asum. Tu si alti 100 de oameni puteti sa ma contrazicei, asta e parerea mea.

    La asta ma refeream cand am zis si legat de Romania. NU stim sa ne respectam si online-ul inseamna democratie si libertate. Exista si un x ca sa inchizi ce nu-ti place.

    Iti respect articolul si ideile. Sunt deacord cu tine, dar pe masura ce vrei creste si vei lucra in industrie, o sa intelegi mai bine. Lucrezi in HR unde o sa intelegi si o sa vezi multe tipologii umane:).

  7. Dar zau ca ai fost capricioasa in momentul in care ai scris articolul. Lasa oamenii sa scrie, bine, rau, noutate sau plagiat, lucruri bune sau bazaconii. Cititorul taxeaza simplu. Revine sau nu, lasa blogul in feed-uri sau se dezaboneaza. Ca si-n economia de piata. Esti bun – razbati; nu esti bun – te zbati.

  8. treicuvinteaiurea said

    Sorin:
    1. Nu lucrez doar in HR
    2. Nu intentionez sa lucrez in “industrie”. Nu intentionez acum, cel putin.
    3. Daca esti de acord cu mine de ce tot incerci sa ma contrazici?
    4. Eu nu m-am luat de ce scrie lumea. De acord cu tine. M-am luat de ce pretinde ca scrie.
    5. Nu m-am legat de online ca atare. Ci de online-ul care are pretentia de a fi altfel decat presa scrisa. Cand nu e.

    🙂

  9. alphadog said

    Ei bine! Castraveţii sînt luaţi deja. Eu am mîncat înaintea ta din ei. Te rog să te axezi pe altă nişă pentru a nu avea discuţii.
    :-)))

  10. treicuvinteaiurea said

    Mihai, nu las eu oamenii sa scrie? Selectie naturala vreti? Selectie naturala sa fie. Sunt total de acord cu ea. :)) Eu doar am facut ce face si are dreptul toata lumea sa faca. Am scris ce cred. Nu despre asta e vorba pana la urma?:D

    Alphadog, o punem de un blog colectiv? :> :))

  11. Catalin said

    Uite ca (ironia soartei) ai aparut pe-o lista cu articolul asta, ca-ti place sau nu.
    Problema la atitudinea ta e ca nu poti inclina balanta in cealalta directie facand greva si nepromovandu-te. Mie mi-a luat luni intregi sa gasesc bloguri pe care sa le citesc cu placere, pentru ca in capul listei apareau cei pe care-i critici in articol.
    Poate ar trebui sa facem si noi un cartel care sa puna accentul pe creativitate, ce zici de asta?

  12. treicuvinteaiurea said

    Ei, Catalin, dar nu fac greva. Si as minti daca as spune ca nu ma promovez deloc. O fac. Poate nu destul, dar suficient. Deocamdata, cel putin.

    Iar ideea cartelului o sustin!:D Cand incepem?

  13. Catalin said

    Nu stiu.. trebuie gasita o forma buna de prezentare si o cale de a mentine o comunitate cu oameni care scriu articole de calitate (fara sa se altereze in timp). 🙂
    Eu glumeam (sort of), dar daca ai repetat ideea (nu stiu daca in gluma sau nu) .. imi dau seama ca nu suna asa rau.

  14. Radu Acsinia said

    Hehe, am fost curios si am gasit vreo 2 bloguri cu castraveti murati, si asta doar pe prima pagina la google :)) asa, ca poti sa inceci cu gogosarii sau cine stie ..conopida

  15. treicuvinteaiurea said

    La naiba, fie! Gogosari atunci!:))

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Reply

